De wet inzake welzijn op het werk vierde dit jaar haar 25-jarig bestaan!
De wet van 4 augustus 1996 stelt een structuur vast voor het plannen van een welzijnsbeleid in bedrijven. Het doel is om professionele risico's beperken en de arbeidsomstandigheden verbeteren.
Voordat deze wet werd aangenomen, noemde de wetgeving slechts 2 factoren voor welzijn:
✅ Gezondheid
✅ Veiligheid van werknemers
Maar welzijn op het werk gaat verder dan een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Het is een gevoel van tevredenheid, van voldoening in ons werk. Om deze reden is het uitgebreid naar andere factoren:
✅ Psychosociale aspecten
✅ Hygiëne op het werk
✅ Ergonomie
✅ De werkplekken verfraaien
Zoals u ziet, komen aandoeningen van het bewegingsapparaat en psychosociale risico's (stress, burn-out, intimidatie, geweld, enz.) nu aan bod.
Dit wetgevingskader maakt deel uit van een preventiedynamiek. Bedrijven moeten zich bewust zijn van het belang van het nemen van de nodige maatregelen om het welzijn van hun werknemers tijdens de uitvoering van hun werk te bevorderen.
Daarom een wereldwijde (elke 5 jaar) of een jaarlijks preventieplan moet binnen bedrijven worden opgezet.
Je moet er ook voor zorgen dat je:
Bedrijven staan hierin niet alleen! Er bestaan verschillende oplossingen:
👉🏻 eBloom helpt bedrijven om de gevoelens van hun medewerkers te verzamelen.
Hoe werkt dat? eBloom is een digitale oplossing om regelmatig feedback te vragen aan werknemers. Als bedrijf kun je kiezen voor:
Medewerkers reageren anoniem op basis van hun tevredenheid. Je krijgt een realtime dashboard dat de resultaten toont. Luisteren naar je mensen is een manier om feedback te verzamelen die waardevol is voor het nemen van beslissingen. Het geeft u de sleutels om een primaire preventieve strategie te ontwikkelen voor hun prestaties op het werk.
👉🏻 U kunt ook een beroep doen op interne of externe preventie- en beschermingsdiensten op het werk. Daar, preventieadviseurs zal u helpen om risico's te beheersen. Elke adviseur is gespecialiseerd in een specifieke welzijnsfactor.
👉🏻 Je kunt ook verwijzen naar de Code voor welzijn op het werk, waarin alle wettelijke vereisten van de Welzijnswet zijn opgenomen.
Laten we niet vergeten dat de werkgever niet de enige actor is in het welzijnsbeleid op het werk. De werknemer is ook betrokken in de verplichting om te zorgen voor zijn of haar eigen welzijn en dat van de mensen met wie hij of zij werkt.
De perceptie van werknemers over hun welzijn heeft lichamelijke en psychische gevolgen. Het is daarom belangrijk om hier aandacht aan te schenken, omdat deze perceptie een directe invloed heeft op hun:
💥 Motivatie
💥 Vervulling
💥 Betrokkenheid
💥 Prestatie