Zoals de meeste HR's en managers bent u zich bewust van het belang van welzijn op het werk en bent u overtuigd van de impact die dit heeft op de prestaties en motivatie van werknemers. Als je nog niet overtuigd bent, hier is een artikel dat laat zien waarom het de moeite waard is om te investeren in welzijn op het werk.
Maar zoals velen weet je niet waar je moet beginnen?
Laten we ons concentreren op de HOE:
Hoe kun je het welzijn en de prestaties van je team effectief ondersteunen?
Hier zijn 7 sleutels om je te helpen deze uitdaging aan te gaan, of je team nu op kantoor of thuis werkt.
Begin eraan te werken om een snelle en positieve impact te hebben op je team.
Laten we aan de slag gaan!
Welke plaats neemt de collectieve dimensie in uw bedrijf in? Staat het centraal?
👍 Als het antwoord ja is, ben je al op de goede weg, ga door!
🙄 Als collectiviteit echter nog niet centraal staat in je bedrijf, is het tijd om daar iets aan te doen.
Wie erin slaagt een sterk en samenhangend team te creëren, kan hiervan getuigen: een goede werksfeer tussen collega's reflecteert rechtstreeks op het welzijn van hun medewerkers en hun prestaties!
Samenwerking vindt zowel binnen als buiten kantoor plaats:
✅ samenwerking aanmoedigen door kennisdeling en wederzijdse ondersteuning te bevorderen
✅ de teamcohesie versterken door middel van informele bijeenkomsten en teambuildingactiviteiten. Moet het allemaal digitaal zijn? Dan is het tijd om wat creativiteit te tonen!
eBloom biedt luistersoftware voor medewerkers om de betrokkenheid van uw team te vergroten
➡️ Ontdek onze oplossing HIER
Heb je ooit het gevoel gehad dat de kleinste fout rampzalig voor je zou zijn? Ben je ooit gekweld door de angst om een fout te maken die je grote problemen zou bezorgen? Heeft dit je ooit's nachts wakker gehouden?
Door fouten te accepteren, kunnen je teams zichzelf verbeteren. Het ondersteunt continu leren. Bovendien verlos je hen van de enorme stress die op de schouders rust van degenen die geen recht op fouten hebben...
Door deze aanpak te volgen, kunnen mensen rustiger slapen, meer vertrouwen in zichzelf hebben en betere resultaten behalen. U verhoogt opnieuw het welzijn en profiteert tegelijkertijd van betere prestaties.
Er zijn twee elementen waarmee u rekening moet houden:
1- Niemand is perfect
2- Iedereen kan verbeteren
Moedig iedereen aan om uit zijn/haar comfortzone te gaan, fouten te maken, weer op te staan en ervan te leren. Zo zullen ze vooruitgang boeken.
Om dit succesvol te laten zijn, is het essentieel om een relatie op te bouwen op basis van vertrouwen en terugkoppeling. Je mensen moeten weten dat ze jouw vertrouwen hebben. Ze moeten ook weten dat ze erop kunnen vertrouwen dat u hen de beste ondersteuning en feedback geeft. Ze moeten niet bang zijn om je om hulp te vragen wanneer ze die nodig hebben. Geef ze regelmatig constructieve feedback zodat ze kunnen blijven leren.
💬 Hoe zit het met u, hecht u waarde aan vallen en opstaan in uw bedrijf?
We houden er allemaal van om onze eigen acties onder controle te hebben. Zelfs als dit niet altijd helemaal mogelijk is in de professionele omgeving, is het essentieel om initiatieven promoten.
Zonder de mogelijkheid om initiatieven te nemen, is het zeer waarschijnlijk dat uw mensen zich gevangen voelen of treuzelend naar hun werk komen. In dat geval voelen ze zich niet tevreden en zijn ze niet volledig efficiënt.
Geef iedereen de ruimte om initiatief te nemen, of nog beter, dit te promoten! Het getuigt van het vertrouwen dat je hebt in hun vermogen om waarde toe te voegen aan de organisatie. Je zult snel getuige zijn van het positieve effect dat het heeft op je relaties en op hun bereidheid om het beste van zichzelf te geven.
Het zal je misschien verbazen wat je medewerkers je kunnen bieden als ze creativiteit toestaan. Wie weet heeft een van hen DE geweldig idee dat revolutionair zal zijn voor uw bedrijf...
Ben je bekend met de SMART-methode?
Doelstellingen moeten altijd Sspecifiek, Mmeetbaar, EENhaalbaar, Rrelevant, Ttijdgebonden.
Deze methode voor het stellen van doelen moet zo vaak mogelijk onthouden en toegepast worden! Het helpt iedereen om motiverende doelen te bereiken door middel van een optimale organisatie.
Zeg bijvoorbeeld „Het doel is om de prestaties van deze eenheid tegen december 2021 met 20% te verhogen”, in plaats van „Ik zou graag willen dat dit toestel dit jaar beter presteert”.
Uitdagende doelen zijn boeiend en stimulerend voor uw medewerkers.
Maar zorg ervoor dat ze bereikbaar blijven. Hoe kunnen we gemotiveerd blijven als we weten dat het nu al hopeloos is? De juiste balans tussen haalbare maar toch ambitieuze doelen kan worden gevonden door met de betrokken persoon te discussiëren.
Of het nu op kantoor is of thuis werkt, zorg ervoor dat iedereen over de nodige middelen beschikt om zijn/haar functie uit te oefenen.
Weet je of ze thuis allemaal een krachtige wifi-verbinding hebben? Een headset met microfoon? Een geschikte bureaustoel? Ze moeten kunnen werken zonder verbindingsproblemen, kunnen bellen ondanks omgevingsgeluid en kunnen werken zonder rugpijn.
Deze kleine voorwerpen hebben een directe invloed op hun werk en welzijn.
Je moet de voorkeur geven aan continue aanpassingen.
Uw bedrijf is een ecosysteem dat voortdurend in beweging is. Elke wijziging vereist enige aanpassing om ervoor te zorgen dat het evenwicht behouden blijft. Sommige mensen vertrekken, nieuwe mensen komen, de generaties evolueren, er zijn soms intergenerationele conflicten... uw bedrijfscultuur evolueert voortdurend.
Zorg ervoor dat het in de goede richting evolueert en dat alle nieuwkomers zich er deel van voelen. De dialoog in een geest van wederzijds respect en aandacht is hier erg belangrijk.
Het opbouwen van een sterke cultuur is een belangrijke troef om nieuwe uitdagingen aan te gaan!
Is het de moeite waard om te wijzen op het belang van constructieve feedback?
Heb je ooit een taak voltooid zonder feedback? Zonder te weten of het goed is gedaan, of dat alles achter u is rechtgezet en aangepast?
Als we het over feedback hebben, is het niet gewoon een kwestie van zeggen „het is goed” of „het is slecht”. Feedback, of die nu positief of negatief is, moet constructief zijn. Het is noodzakelijk om te communiceren wat goed of niet zo goed was, en, belangrijker nog, om te communiceren hoe dit kan worden verbeterd. Jouw rol is om je team te begeleiden bij deze continue verbetering.
Constructieve feedback omvat begeleiding, advies, en verklaringen. Het geeft je medewerkers de mogelijkheid om veel sneller vooruitgang te boeken, vertrouwen te krijgen in hun vaardigheden en om efficiënter en productiever te worden! Het bespaart iedereen tijd en frustratie.
Constructieve en regelmatige feedback:
✅ verhoogt de efficiëntie
✅ verhoogt het welzijn
Dus, waar wacht je nog op?
We hopen dat deze lezing u enkele concrete sleutels heeft gegeven om het welzijn en de prestaties op het werk te verbeteren.
Het doel van deze lijst is verre van volledig, maar is om u enkele goede richtlijnen te geven. Sterker nog, we horen graag welke aanvullende tips je hebt.