Insight
9 minuten

Hoe maak je van hybride werken een succes?

7 tips om het beste telewerkbeleid vast te stellen
Hoe maak je van hybride werken een succes?
Gepubliceerd op
October 21, 2021

De Covid19-crisis heeft de organisatie van het werk.

Bedrijven hebben zich snel moeten aanpassen om (bijna) volledig telewerk in te voeren, zelfs voor degenen die het nog nooit eerder hebben meegemaakt. Nu, meer dan anderhalf jaar later, wordt de terugkeer naar kantoor voorbereid. Maar deze terugkeer lijkt te zijn georganiseerd anders: een deel is ter plaatse, het andere deel op afstand.

Welkom bij deze nieuwe hybride manier van werken!

Telewerken: de huidige norm?

Voor velen van ons lijkt telewerken een „norm” te worden.

Verschillende onderzoeken, waaronder een uitgevoerd door eBloom, laat zien dat mensen dat willen vaker blijven telewerken. Sommigen tonen zelfs aan dat mensen die actief op zoek zijn naar werk geneigd zijn om een baan af te wijzen als er geen telewerk wordt aangeboden. Waarom? Want deze periode van telewerken heeft geleid tot verschillende voordelen:

✅ Tijdsbesparing op weg van en naar het werk

✅ Vermindering van transportgerelateerde stress

✅ Betere concentratie

✅ Betere balans tussen werk en privéleven dankzij flexibele werktijden

Uit het onderzoek van eBloom bleek dat medewerkers meer tevreden waren over hun „Lifestyle & Balance” wanneer ze vanuit huis werken. Deze factor omvatte het gevoel van autonomie, een gezonde levensstijl en een goede balans tussen werk en privéleven.

Mensen willen echter ook keer terug naar kantoor om verschillende redenen:

✅ Terugkeren naar meer informele relaties en echt contact hebben met collega's

✅ Je actiever voelen en een geschikter kantoor hebben

✅ Een duidelijkere scheiding tussen thuis en op kantoor

✅ Hyperconnectiviteit en schermgerelateerde visuele vermoeidheid vermijden

Volgens de enquête van eBloom voldoet het kantoor beter aan de behoeften van „Work & Efficiency” en „Team & Management”. Deze factoren omvatten het gevoel van ontwikkeling en leren, het gevoel betrokken te zijn op het werk, maar ook teamwerk, communicatie en relaties met collega's.

Al deze voordelen betekenen dat mensen nu bereid zijn om werk zowel thuis als op kantoor.

Om een terugkeer naar kantoor te regelen zonder frustratie te veroorzaken, is het aan te raden om door te gaan geleidelijk. Stel eerst 1 dag kantoorwerk voor, dan 2, dan 3, totdat je de juiste balans.

Om dit evenwicht te bereiken, is het essentieel om rekening te houden met de behoeften van medewerkers en om duidelijk de doel om weer aan het werk te gaan. Benadruk het belang van samenwerken, kennis delen, informele momenten hebben,...

👉 Betrek je medewerkers bij deze keuze,

👉 Luister naar hun behoeften en situaties,

👉 Identificeer hun zorgen en zorgen,

💥 3 uitgangspunten voor de ontwikkeling van een telewerkbeleid dat voldoet aan de verwachtingen van medewerkers en managers.

Laten we niet vergeten dat iedereen verschillende situaties heeft meegemaakt tijdens deze intense telewerkperiode. Het is daarom belangrijk om ruimte te laten voor flexibiliteit. We kunnen ons voorstellen dat we een vaste dag telewerk in de week, vooral voor teambijeenkomsten. En misschien vermijd 2 opeenvolgende dagen telewerk om het gevoel bij het bedrijf te horen te behouden. In ieder geval is er geen vaste regel voor alle bedrijven en geen oplossing die voor iedereen geschikt is. Daarom is het belangrijk om de polsslag van uw mensen te volgen en een beleid te voeren dat flexibiliteit omvat.

7 tips om het beste telewerkbeleid vast te stellen

Hoe integreer je telewerken met behoud van welzijn en prestaties?

1 — Opsomming van de taken, per week of maand

Plan regelmatig je werk met je team. Kijk naar de taken die thuis gedaan kunnen worden of die op kantoor gedaan moeten worden. Maak een lijst van de prioritaire taken en plan samen de momenten waarop het nodig is om samen te werken.

2 — Adoptie resultaatgericht leiderschap

Leer minder controlerend te zijn, vooral met betrekking tot werkroosters. Om dit te doen, wordt aanbevolen om meer over te gaan op een resultaatgerichte evaluatie. Op deze manier zullen mensen het gevoel hebben dat ze vertrouwd worden.

3 — Communiceer transparant

Zorg voor regelmatige en transparante communicatie.

Communiceer duidelijk de gewenste doelstellingen. Dit geeft medewerkers een concreet idee van wat er van hen wordt verwacht.

Door constructieve feedback te geven, kunnen medewerkers zichzelf verbeteren, wat hun gevoel van professionele groei zal vergroten.

En communiceren over het verrichte werk zal leiden tot een gevoel van herkenning.

4 — Bewaren flexibele werktijden

Zelfs bij telewerken is het aan te raden om mensen flexibiliteit te bieden in hun werktijden. Dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privéleven. Toch is het aan te raden om vaste tijdstippen vast te stellen waarop medewerkers bereikbaar moeten zijn wanneer ze thuis werken.

5 — Onderhouden informele relaties

Organiseer informele momenten met je team, zoals een koffiegesprek. Een gevoel van saamhorigheid moet behouden blijven om prestaties en retentie te bevorderen.

6 — Mensen herinneren aan het belang van loskoppeling

Sommige medewerkers zijn bang voor de negatieve gevolgen als ze e-mails of de telefoon niet rechtstreeks beantwoorden. Benadruk dat ze nog wat pauzes kunnen nemen en dat het belangrijk is om ze te nemen. Ze hoeven niet noodzakelijk meer uren te werken wanneer ze telewerken. Het hierboven genoemde idee van vaste tijdsloten kan daarom ook hier een oplossing zijn.

7 — Hulp bij het opzetten van een telewerkgebied in hun huis

Herinner medewerkers eraan dat het, indien mogelijk, beter is om buiten de woonkamer te werken. Dit vergemakkelijkt de scheiding van privé- en beroepsleven en verbetert de concentratie.

Dus zelfs als er is geen algemene regel voor een succesvolle terugkeer naar het werk, we hopen dat deze tips helpen bij deze uitdaging.

Onthoud dat het jouw bedrijfscultuur en de mening van uw medewerkers dat is je beste ondersteuning!

Geef je bedrijf een boost — Gratis aanmelden
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Datagestuurde HR
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Verbetert de retentie en samenwerking
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Verhoogt de betrokkenheid en productiviteit
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Verzamelt belangrijke inzichten voor weloverwogen zakelijke beslissingen
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Geen creditcard vereist
Ga aan de slag