Insight
5 minuten

Hoe maak je gebruik van de stem van je team?

Wil je de betrokkenheid van je mensen verbeteren? Luister naar ze! Hier zijn 3 gouden regels om de stem van uw team effectief te benutten.
Hoe maak je gebruik van de stem van je team?
Gepubliceerd op
March 25, 2021

Het zijn de mensen die deel uitmaken van het bedrijf die het tot een positieve ontwikkeling brengen. En als die mensen actief bezig zijn met wat ze doen, kunnen weinig obstakels hen weerstaan.

Ben je al overtuigd van het belang van betrokkenheid op het werk? Wil je de betrokkenheid van je mensen verbeteren?

Voordat u handelt, moet u eerst goed begrijpen hoe de situatie binnen uw bedrijf is. Dit inzicht begint met het meten en analyseren van het huidige niveau van betrokkenheid. Verbeteren begint met meten.

Deze meting moet rechtstreeks door uw mensen worden uitgevoerd. Ze hebben de antwoorden, vraag het ze gewoon. Vragen stellen over hun professionele ervaring is een eenvoudige manier om te meten en te begrijpen waar de verbeterpunten liggen. Het is tijd om maak gebruik van de stem van je team!

Hoe haal je met succes toegevoegde waarde uit de stem van je team?

Je team heeft al een stem, je moet die gewoon goed horen. Deze 3 gouden regels helpen je om deze stem effectief te gebruiken:

  1. Behandel de juiste onderwerpen...
  2. ... op de juiste manier...
  3. ... op de juiste frequentie.

1 — De juiste onderwerpen

Engagement bestaat uit meerdere factoren. Er zijn talloze items die een positief/negatieve invloed kunnen hebben op de betrokkenheid. Het is de moeite waard te beginnen met het meten van de algemene werknemerservaring, met vragen die een diagnostische rol spelen. Beginnen mensen hun dag bijvoorbeeld met enthousiasme? Werken ze graag in het bedrijf? Zouden ze hun vrienden aanbevelen om lid te worden van de organisatie? Dit soort vragen geven je direct een indicatie van de mate van betrokkenheid binnen het bedrijf.

Als je eenmaal deze bottom line hebt, is het tijd om zich verdiepen om de status quo te verbeteren. Zoals eerder vermeld, kunnen veel factoren iemands betrokkenheid beïnvloeden. Waar zijn we al goed in? Waar is er ruimte voor verbetering? Ontkoppeling kan het gevolg zijn van een slechte relatie met onze manager, een gevoel van niet-erkenning in het bedrijf, een slecht evenwicht tussen werk en privéleven, enz. Bekijk de verschillende sleutelfactoren die van invloed zijn op betrokkenheid (eBloom kan u toegang geven tot een bibliotheek met factoren). Als je een factor identificeert die niet zo goed is als gewenst, graaf dan dieper totdat je de belangrijkste irriterende stoffen binnen het bedrijf vindt. Om de overgang van data naar actie zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om het probleem bij de bron te identificeren. Hoe preciezer het probleem is, hoe makkelijker het zal zijn om het op te lossen.

2 — Op de juiste manier

Het is essentieel om iedereen in staat te stellen zich uit te drukken over zijn/haar professionele ervaring, maar deze feedback moet uitvoerbaar zijn. Het betekent dat de discussie op een objectieve manier moet worden geopend. Hoe meer gegevens op een duidelijke en gestructureerde manier worden gepresenteerd, hoe eenvoudiger de analyse is. Houd er rekening mee om een te kiezen geschikt reactieformaat voor eenvoudige gegevensverwerking. Een tip is om één antwoordformaat aan te bieden waarbij iedereen zijn gevoelens beoordeelt op een schaal van 1/5 voor elke factor.

Het is één ding om de juiste onderwerpen met je mensen aan te spreken, het is iets anders om de juiste antwoorden te krijgen. Om ervoor te zorgen dat u eerlijke feedback krijgt, moet u creëer een vertrouwde omgeving. Dit kan alleen volledig worden bereikt door anonimiteit. Anonimiteit maakt het mogelijk om informatie naar voren te brengen die we anders niet zouden weten. Mensen moeten weten dat ze hun gevoelens met volledig vertrouwen kunnen uiten. Bij eBloom, hebben we een enquête gehouden onder mensen die hun gevoelens uitten op onze anonieme hartslag. Het bleek dat 33% van hen hun feedback niet zou hebben gedeeld zonder anonimiteit. Nog eens 48% bevestigt dat het delen eerlijker is vanwege de anonimiteit. Kortom, anonimiteit is voor meer dan 80% van hen volkomen logisch.

„Het belangrijkste in communicatie is om te horen wat er niet gezegd wordt.” Peter Drucker

3 — De juiste frequentie

Vragen stellen als pols is in veel opzichten beter.

Het verbetert de relevantie van de resultaten. Aan de ene kant is er een duidelijke vooringenomenheid bij het stellen van alle vragen tegelijk. Is elke dag representatief voor het hele jaar? Als u zich in een bijzonder moeilijke of positieve periode bevindt, geven uw aandelen niet nauwkeurig weer hoe u zich voelt in het bedrijf. Door regelmatig vragen te stellen, kun je de echte gemiddelde stemming. Aan de andere kant geeft het je de mogelijkheid om trends analyseren, wat je analyse diepgaander maakt.

Een pulse is meer dan een simpele enquête, het is een echt managementinstrument. Het geeft bedrijven het nodige behendigheid, op verschillende manieren:

  • Ten eerste kun je een probleem opmerken zodra het zich voordoet, in plaats van tijdens de jaarlijkse enquête die maanden later plaatsvindt. Het geeft u de flexibiliteit om direct te handelen en uw managementstijl daarop aan te passen.
  • Ten tweede kunt u uw vragen aanpassen aan specifieke gebeurtenissen die zich in uw bedrijf voordoen. Je hebt de flexibiliteit om vragen relevant te maken, afhankelijk van wat je bedrijf doormaakt.
  • Ten derde kunt u uw vragen aanpassen op basis van de reeds verzamelde resultaten. Je hebt dus de mogelijkheid om je in een bepaald onderwerp te verdiepen als het erop lijkt dat er op dit gebied een probleem is.

Net zoals het niet „gewoon een enquête” is voor HR, betekent het ook veel meer dan dat voor werknemers. Omdat ze het gevoel hebben dat ze regelmatig feedback kunnen geven, kunnen ze genieten van een echte opvolging. Door een impuls in uw bedrijf te implementeren, krijgen ze een sterke boodschap.

Tot slot zijn we er vrij zeker van dat je geïnteresseerd bent in zoveel mogelijk relevante feedback. Hoe meer uw mensen aan de enquête zullen deelnemen, hoe representatiever de resultaten zijn en hoe meer vertrouwen u kunt hebben dat de acties die u onderneemt voldoen aan een algemene behoefte. MAAK HET LEUK. Wees zeker van één ding: mensen besteden eerder 30 seconden per week aan het geven van feedback dan 30 minuten per jaar. Bij eBloom, we kunnen dit getuigen! Onze hartslag behaalt een participatiegraad van maximaal 90%.

Geef je bedrijf een boost — Gratis aanmelden
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Datagestuurde HR
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Verbetert de retentie en samenwerking
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Verhoogt de betrokkenheid en productiviteit
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Verzamelt belangrijke inzichten voor weloverwogen zakelijke beslissingen
Check - Elements Webflow Library - BRIX Templates
Geen creditcard vereist
Ga aan de slag