Team is een woord dat vaak door bedrijven wordt gebruikt als het over hun personeel gaat. Een groep mensen wordt echter geen team alleen omdat we het zo noemen. Een groep mensen is slechts een groep mensen.
Door deel uit te maken van een sterk team kunnen alle teamleden op hun best presteren! Maar om over een team te kunnen praten, moeten we een gevoel van gemeenschappelijke betrokkenheid, gedeelde doelstellingen, collectieve intelligentie en kennis creëren.
Wat maakt de Het verschil tussen een team en een groep mensen ligt in de kracht van collectieve prestaties!
Hier zijn enkele sleutels om collectieve prestaties binnen een groep te bereiken:
Het uitgangspunt voor het creëren van een team is om te werken aan teamgeest.
Teamgeest is een emotionele verbintenis van verschillende leden van een groep. Het is de band die de leden van de groep met elkaar verbindt. Een sterke teamgeest zorgt ervoor dat groepsleden zich inzetten voor het algemeen belang in plaats van voor het individuele belang.
Henri Ford: „Samenkomen is een begin; bij elkaar blijven is vooruitgang; samenwerken is succes”.
Wat is een betere manier om een team te versterken dan teambuilding activiteiten? Gezamenlijke reflectie, gelach en wederzijdse hulp zijn de belangrijkste ingrediënten voor dergelijke evenementen. Moet het allemaal digitaal zijn? Dan is het tijd om wat creativiteit te tonen!
Vergeet niet om ook te organiseren informele en regelmatige teamvergaderingen, of het nu via een videoconferentie is of rond de koffiemachine. In deze kostbare tijden mag geen discussie over werk plaatsvinden. Maar eerder vrije tijd en socialisatie: „Hoe gaat het met de familie?” „Wie heeft de voetbalwedstrijd dit weekend gezien? ” „Hoe zit het met het nieuwe appartement waar je net bent komen wonen?”
Zoals we erover spraken in dit artikelbestaat een sterke bedrijfscultuur uit een reeks gedeelde waarden, rituelen en doelen.
Het is essentieel dat uw mensen geloven in de waarden van het bedrijf. Deze waarden moeten worden opgebouwd en moeten mee evolueren. Op deze manier zorg je ervoor dat ze gedeeld en betekenisvol zijn voor elk van hen. Een sterke bedrijfscultuur geeft je teams een gemeenschappelijke visie. Het zijn je eigen werkmethoden, beste praktijken en tradities die iedereen samenbrengen rond een gemeenschappelijke cultuur.
eBloom biedt een manier om te meten hoe uw mensen zich voelen afgestemd op de bedrijfscultuur en de waarden van het bedrijf te delen ➡️ Ontdek onze oplossing HIER
Een kernelement van het ondersteunen van collectieve prestaties is het stellen van gemeenschappelijke doelen. Iedereen draagt bij aan de ondersteuning van de prestaties van het team door middel van gemeenschappelijke doelstellingen.
Bij het plannen van je strategie bedenk doelen die je allemaal samen kunt bereiken. Deze doelen moeten duidelijk aan iedereen worden gecommuniceerd. Het motiveert hen om hun best te doen voor het team en elkaar te helpen dit te bereiken. De doelstellingen moeten duidelijk en nauwkeurig zijn.
Stel deze doelstellingen samen vast. Iedereen heeft een rol te spelen bij het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. Het is belangrijk dat ze begrijpen hoe elke individuele inspanning leidt tot de realisatie van gemeenschappelijke doelen. Dit helpt om de motivatie te vergroten om als team samen te werken.
Om efficiënt samen te werken en zo succesvol mogelijk te zijn, is het noodzakelijk om kennis en informatie-uitwisseling binnen het team te waarderen. Het bevorderen van kennisdeling en wederzijdse ondersteuning brengt veel voordelen met zich mee.
Door kennis te delen tussen oudere en jongere collega's kan het bedrijf zijn knowhow uitbreiden en behouden. Een seniorprofiel met veel ervaring op een specifiek gebied moet worden aangemoedigd om dit te delen. Of het nu via interne training of een mentorprogramma is, geef mensen de ruimte om enkele van de trucs die ze kennen door te geven.
Juniorprofielen zijn ook van grote waarde voor het team. De wereld evolueert voortdurend en uw bedrijf moet gelijke tred houden. De frisse kijk en kennis van junioren over innovaties (nieuwe sociale media, marketingtechnieken, verkooptools, enz.) kunnen de oude gewoonten die al comfortabel in het bedrijf zijn geïnstalleerd, op de proef stellen. Het is door deze gewoontes door elkaar te schudden en een combinatie van ervaring en nieuwigheid die bedrijven zelf continu kunnen verbeteren.
Samenwerking is cruciaal. Moedig iedereen aan om dit samenwerkingsdenken te belichamen. Ze hebben allemaal hun eigen vaardigheden en ervaring en moeten die waardevol maken voor anderen. Naast de prestatievoordelen, samenwerking en wederzijds leren is ook een manier om de teamcohesie te versterken.
Collectieve prestaties worden geleidelijk opgebouwd. Het is erg handig om regelmatig teamvergaderingen te houden. Het maakt het mogelijk om de voortgang van het project beoordelen en de nodige feedback geven. Maar het is ook een tijd om ideeën uit te wisselen om het gemeenschappelijke project vooruit te helpen. Het is voorbij brainstormsessies dat je relevante doelstellingen definieert, je ambities aanpast aan de feedback die je krijgt en je richt op continue verbetering.
Neem deze tijd bovendien als team om gemeenschappelijke successen en vooruitgang in de richting van uw gemeenschappelijke doel onder de aandacht te brengen. Het geeft een positieve boost aan je team, dat nog meer gemotiveerd zal zijn om op deze weg verder te gaan.
Hoewel teamleden gemeenschappelijke doelen hebben, moet er ruimte zijn voor individualiteit.
Collectieve prestaties zijn de onderscheidende factor tussen een groep en een team. Het is gebaseerd op teamgeest, een sterke bedrijfscultuur, gemeenschappelijke doelstellingen, het delen van kennis, regelmatige teamvergaderingen en aandacht voor iedereen. Werken als een echt team heeft een positieve invloed op uw bedrijf, de prestaties en resultaten, de omloopsnelheid en het welzijn van iedereen!