Thuiswerken, het nieuwe dagelijkse leven van bedrijven
Thuiswerken is het dagelijkse leven van veel werknemers. Dit is te verklaren door sanitaire maatregelen, maar ook door de groeiende populariteit van deze manier van werken. Het feit dat ze om gezondheidsredenen gedwongen worden om huiswerk te maken, heeft invloed gehad op de perceptie die werknemers ervan hebben. Inderdaad, volgens de enquête uitgevoerd door eBloom eind april 2020, was 94% van de werknemers die tijdens de bevalling thuiswerken ontdekten, toen klaar om het in hun beroepsleven te integreren. Het is meer dan een half jaar geleden dat veel bedrijven thuiswerken geheel of gedeeltelijk hebben overgenomen. Wat zijn de implicaties van deze organisatieverandering en hoe kunnen bedrijven zich daar het best op aanpassen?
Teamcohesie, een groeiende uitdaging
Hoewel thuiswerken veel positieve aspecten met zich meebrengt, wordt helaas vaak een impact op de teamcohesie waargenomen. Volgens de enquête uitgevoerd door eBloom, bevestigt 70% van de werknemers dat teamwerk beter is op kantoor. Meer dan 65% van de werknemers heeft betere relaties en communicatie met hun collega's wanneer ze op kantoor werken. Virtuele interacties hebben duidelijk moeite om het „zakelijke leven” te vervangen, en zorgen voor een goede teamcohesie is een uitdaging die nu nog wordt versterkt door de thuiswerksituatie. Teamcohesie speelt echter een belangrijke rol bij het opbouwen van een sterke bedrijfscultuur en een positieve werkervaring. Bedrijven zoeken daarom naar oplossingen om teams ondanks de opgelegde afstand verenigd te houden.
Hoe zorg je voor een goede teamcohesie tijdens het thuiswerken?
Om je te ondersteunen in deze uitdaging, zijn hier een paar tips om je te helpen!
- Oproepfrequentie verhogen. Het is belangrijk om contact te houden met je team. Een goede manier om frequente interacties te garanderen, is door dagelijks een „stand-up meeting” te houden. Het concept is heel eenvoudig, elke dag boek je 15 tot 30 minuten met je team. Het doel hier is om rond de tafel te gaan en iedereen zijn doelen voor de dag te laten verduidelijken. Naast de waarde die deze bijeenkomsten hebben voor de werkorganisatie, is het ook mogelijk om dagelijks contact op te nemen met het hele team en hen te vragen hoe ze zich voelen.
- Zet de video aan. Met hetzelfde idee om contact te houden, helpt het om elkaar te kunnen zien, zelfs via een scherm, om de kloof tussen fysieke interacties te overbruggen. Op de lange termijn voel je misschien het verschil tussen mensen die je via video hebt gezien en mensen die je niet hebt gezien.
- Mensen samenbrengen rond een gemeenschappelijk project. Om iedereen eraan te herinneren dat ze bij een bedrijf met een sterke cultuur horen, is het een goed idee om ze samen te brengen rond een gemeenschappelijk project. Dit vereist het vinden van een inspirerend doel dat erin slaagt het team te verenigen. Bijvoorbeeld een sportieve uitdaging om een sociaal of milieudoel te steunen. Kies een uitdaging die iedereen individueel kan bereiken, maar die bijdraagt aan een gemeenschappelijk doel.
- Leuke activiteiten. Wees creatief, er zijn genoeg manieren om digitaal plezier te hebben. Het organiseren van een wekelijkse wedstrijd of quiz is een goede manier om samen plezier te hebben en relaties tussen mensen te onderhouden. Het hoeft niet lang te duren, 15-30 minuten zijn voldoende. Het kunnen zelfs de werknemers zijn die op hun beurt het op zich nemen om de activiteit te organiseren. Dit kan helpen om hun betrokkenheid te vergroten.
- Als laatste, maar daarom niet minder belangrijk, blijf verbonden met de gevoelens van je mensen. Om dat voor elkaar te krijgen, is een oplossing om continu de hartslag van de medewerkers te meten. Dit kan worden gedaan door werknemers regelmatig te ondervragen hoe zij over het bedrijf denken. Weten hoe je team zich voelt, geeft je de sleutels om betrokkenheid, collectieve prestaties en teamcohesie te vergroten!